VR-brillen, uitkijktoren, perfect match en een generosity store; zendingsorganisaties pakken uit op de Mission Boulevard

OnMission.nl bezocht de zendingsstands op de ‘Mission Boulevard’ tijdens de pinksterconferentie van stichting Opwekking 2019. Welke organisaties staan er? Wat willen ze de conferentiebezoekers meegeven? We vroegen het stichting Naar House, Operatie Mobilisatie, Open Doors, Frontiers, Compassion, Agapè, GlobalRize, MAF en Zending + Gemeente

Alle aanwezige organisaties willen hun naamsbekendheid uitdragen en achterban versterken. Ze dagen bezoekers uit om vrijwilliger te worden, een activiteit bij te wonen, te bidden en / of te geven. Vrijdag openden de zendingsorganisaties hun tenten na maanden voorbereiding en een drukke opbouwweek. Soms is het nog even finetunen; wordt er een noodreparatie aan een lekkend dak verricht, is er nog geen stroom of wordt er even bijgesprongen. De harde wind belemmert het kruis-uitzicht en deed de zendingsexpo tent vrijdag sluiten. Wat opvalt is dat veel organisaties dit jaar met een nieuw concept komen.


Genereuze Agapè deelt onvoorwaardelijke liefde én vreugde uit

Evangelisatiebeweging Agapè viert hun 50-jarig jubileum met een ‘generosity store’. Een pop-up winkel waar je genereus kan inslaan en waarbij de stand één uur per dag open is. Aan de wand hangen 600 tasjes die een nieuwe eigenaar zoeken. De tasjes zijn gevuld met een boek, spel of voedingsmiddelen, welke zijn gedoneerd door genereuze ondernemers of kerken. Op de tassen hangen teksten met een opdracht die de klanten ‘om niet’ gaan uitvoeren. Dat beloven deelnemers bij hun inschrijving waarna ze veertig dagen lang dagelijks een e-mail ontvangen met genereuze tips.

Op de tassen prijken de opdracht teksten: Ik ga iemand in de tuin helpen. Ik geef iemand een creatief cadeau. Ik neem contact met iemand op die ik al heel lang had willen spreken. Ik doe de boodschappen voor iemand anders. Ik verras iemand met een bos bloemen. De opdrachten zijn gebaseerd op de vier liefdestalen: cadeautjes geven, dienen, tijd samen en bemoedigende woorden. “Lichamelijke aanraking is er buiten gelaten” grapt Ron de Rover, die de stand verder uitwerkte met Agapè-collega’s.

“Verschillende onderzoeken tonen aan dat je gelukkiger wordt van geven dan te ontvangen en wij vinden dat Nederland wel wat generositeit kan gebruiken.”

Ontdek via de Generosity Challenge op welke manier jouw hart resoneert met Gods vrijgevigheid. Daarnaast zijn de onderdelen van Agapè vertegenwoordigd in de tent. In de GAiN-trailer kan je schoenendozen helpen sorteren.


Amazing grace Supermarkt Soko Nafuu

De naam van Compassion is niet aan de buitenkant te vinden, maar ze staan voor het eerst aan de Mission Boulevard met een Oegandese supermarkt. Voor vier euro kun je boodschappen doen voor een week. En er zijn veel lokale Ugandese lekkernijen en vers fruit te vinden. Ze hebben zoveel mogelijk de situatie nagebootst van de lokale markt, inclusief mobiele telefoonverkoop werkplaats, tweede hands kleding markt en drie mini-bioscoopjes waar korte filmpjes worden getoond. De lokale vrolijke muziek staat lekker luid, zoals het in Oeganda hoort.

Harriët Hofsink is verantwoordelijk voor de stand. “De ideeën voor de stand ontstonden tijdens een vrijwilligersreis in Afrika. We gaven twee deelnemers 4000 shilling per persoon om weekboodschappen te doen voor de medereizigers. Onthutst kwamen ze terug van de markt omdat het onmogelijk was om deze opdracht uit te voeren. Vervolgens ontstond dit idee en hebben we het tijdens de reis verder uitgewerkt. Op de terugweg hadden we de koffers gevuld met lokale etenswaren en andere verkoopwaar die nu bij de stand goed van pas komen.

“De lokale (super)marktjes zijn zo veel mogelijk gekopieerd naar deze Sofo Nafuu-supermarkt toe. Met de stand en muntjes ter waarde van € 1,65 willen we met bezoekers in gesprek gaan over armoede.”

Naast deze stand runt de organisatie ook het ‘Compassion café’


Bij de rode Naar House-bus delen ze boeken uit

Wilco Steenbergen is al jaren betrokken bij stichting Naar House. De stichting heeft de slogan ‘Bij Jezus kom je thuis’ en heeft een diep verlangen om iedereen in Nederland te bereiken met het evangelie.

“Nederland is een zendingsland en evangelisten uit het buitenland komen naar ons land toe. Maar we hebben zelf ook een taak onder onze landgenoten.”

De organisatie is vaak aanwezig met één van de vier rode bussen op grootschalige feesten, festivals en (paranormaal)beurzen. De stichting pakt tijdens Opwekking 2019 uit met een mooi boek vanwege het 25-jarig jubileum van de organisatie. Ze delen het boek gratis uit aan belangstellenden en hopen meer dan 1000 boeken te kunnen verspreiden. Er staan verhalen in over de geschiedenis van de organisatie, maar ook over bijzondere ontmoetingen en hoe God werkt door het evangelisatiewerk.


OM heeft een nieuwe experience en zoekt ‘the perfect match’

Na vijf jaar Global Village verlegde Operatie Mobilisatie de koers, maar behield het belevings-aspect. Projectleider John Maasland vertelt: “Het is een andere jas, met hetzelfde doel. De afgelopen jaren werden bezoekers geconfronteerd met de nood van drie miljard mensen die Jezus nog niet kennen. Dit jaar hebben we niet het probleem, maar de oplossing centraal gesteld. Het concept heet ‘perfect match’ en zet mensen aan tot bezinning. Ik kan er verder niet al te veel over kwijt, omdat mensen het echt moeten beleven!”

Via een tijdslot reserveren bezoekers gratis hun tocht met een groep van maximaal vijf mensen per tour. De experience verloopt niet voor iedere groep hetzelfde. De reis eindigt wel bij de ‘perfect match zone’, waar 75 kaartjes hangen waarop OM vacatures heeft staan. Ruim honderd vrijwilligers gaan in toerbeurt met deelnemers het gesprek aan.


GlobalRize zoekt digitale creatievelingen

Marten Visser is oprichter van de internet zendingsbeweging GlobalRize. In vier jaar tijd hebben ze veel mensen weten te bereiken en veel vrijwilligers betrokken bij het groeiende digitale zendingswerk. Want ‘Iedere christen kan internetzendeling worden’. De organisatie zoekt met name mensen die hun organisatie wil ondersteunen als chatmedewerker of als bijbelmentor. Ze staan ook zeker open om creatieve eigen initiatieven te supporten. Voor de derde keer staat GlobalRize met een stand op Opwekking, bewust aan de boulevard zodat ze meer mensen kunnen spreken.


Frontiers bakt verse stroopwafels en laat ‘volken omarmen’

Peter Visser van Frontiers wil niet op de foto en wil liever met een pseudoniem online getagd worden. Het kenmerkt de zendingsorganisatie die zich focust op de moslimlanden en waarbij onnodige risico’s vermeden worden. Prominent in de stand hangt een grote wereldkaart met 400 stippen, die symbool staan voor de onbereikte volken. Ze willen kerken en gemeentes oproepen om een ‘volk te omarmen’.

“Slechts drie procent van de zendelingen gaat naar een moslim land toe.”

Dat komt door de negatieve beeldvorming, maar het gros van de moslims staat open voor relaties en wil meer weten over profeet Isa, die wij Jezus noemen.

Business as Mission is een wezenlijk onderdeel om in ‘creatief toegankelijke landen oftewel ‘gesloten landen’ binnen te komen. Om dat praktisch te laten zien, bakt Frontiers ze bruin en zal de geur van vers gebakken stroopwafels menig mission-boulevard wandelaar verleiden. Peter: ”Tijdens de vorige conferentie kwam een bekeerde Marokkaanse langs onze stand. We zijn in contact gebleven en we hebben haar later gefilmd. Ze kon het niet geloven dat er mensen in Nederland waren die bidden voor haar Marrokkaanse volk. Haar verhaal was een enorme bemoediging voor velen van ons en als bidders voor de moslimwereld.”


Bidden in de richting van India op 18 meter hoogte

Open Doors focust zich op India met hun nieuwe uitkijktoren. Een land met 1.2 miljard inwoners, waarvan er ‘slechts’ 65 miljoen christen zijn. De huidige president Modi zei: “Een échte Indiër is Hindoe”. De christenvervolging stijgt in India en daarom wil Open Doors voor hen op de bres staan. De aandacht wordt getrokken door een 18 meter hoge steigertoren. Bezoekers krijgen een mediaplayer en beluisteren tijdens hun klim en uitkijk een zes-minuten-audio-fragment. Peter, de event manager van Open Doors, wil met de actie het zichtbare en onzichtbare verbinden. Op de toren dagen we deelnemers uit om naar de parkeerplaats te kijken. Dat is de richting van India. We vragen of ze verder willen kijken dan wat ze zien en willen bidden voor het land.

Een jongetje wil ook graag de toren op. “Mag ik naar boven?” Waarop de vrijwilliger antwoordt: “Sorry, je mag alleen naar boven als je elf jaar of ouder bent.” Het jongetje trekt een sip gezichtje. Voordat je de toren op kan, moet je je registreren. Peter: “We hopen op 1500 – 2000 bidders voor India. Nu, maar ook voor een langere periode van drie jaar.” 


Win een reis én bezoek een zendeling

De organisatie Zending + Gemeente viert hun vijftigjarig jubileum. Kees Goedhart stond aan de wieg van de Pinkster conferentie, maar ook aan de wieg van de zendingsorganisatie die actief is in Zuid- en Centraal Amerika. Speciaal voor het jubileum heeft iemand uit de achterban de stichting een tent op het hoofdterrein cadeau gedaan. Als organisatie willen ze meer jongeren aanspreken. Alle zendelingen hebben daarom een twee minuten filmpje ingesproken over hun werk die je via een QR-code kan bekijken op je smartphone in de stand.

Voor de pinksterconferentie heeft de stichting een ‘zien met eigen ogen actie’ bedacht, waarbij nieuwe belangstellenden een formulier invullen. Bestuurslid Irene van Maastricht vertelt: “Bezoekers krijgen een zonnebril cadeau en maken kans op een verzorgde reis met een bezoek aan een zendeling, om zo zending echt te proeven. We hebben 600 zonnebrillen besteld en hopen op veel respons. #Zienmeteigenogen


Maffe sokken, VR-brillen en een brevet-diploma bij de MAF

Het vliegtuig op vier meter hoogte is een eye-catcher op het centrale plein. Waar vorig jaar het vliegtuig op afstand te zien was, kan er nu in gezeten worden. Kinderen kunnen een kijkje in de cockpit nemen en krijgen naderhand een kinder-brevet mee naar huis.

Ook kun je meevliegen met een vlucht in Oeganda middels een VR-bril, waarvan er vier beschikbaar zijn. Het trekt veel jongeren die deze nieuwe dimensie wel willen proberen. Ruchama van den Top, event manager bij de organisatie, heeft nog een andere speciale actie: “Met vaderdag in het vooruitzicht verkopen we ‘maffe sokken‘. Het is een parodie op de veelkleurige ‘happy socks’ en het idee ontstond tijdens een lunch met collega’s.”

Wederom verzorgt MAF de pendeldienst op het uitgestrekte terrein waarbij bezoekers in plaats van 20 minuten lopen nu binnen 3 minuten op het terrein zijn. Iedere pendelaar die een ticket invult levert de organisatie één euro aan sponsorgeld op. Het past bij de organisatie die dienend werkt in de logistiek en gelooft dat iedereen bereikbaar moet zijn.

Gericht naar het kruis (dat er voor de storm nog stond)